Foto: Shutterstock
Ja tev ir profils kādā no sociālo mediju platformām, ir liela iespēja, ka savā laikjoslā esi pamanījis, ka tavs skolas laika draugs savā ''Instagram'' profilā sācis aktīvi stāstīt par savu unikālo svara zaudēšanas pieredzi, kas bijusi iespējama pateicoties lieliskiem uztura bagātinātājiem. Varbūt tavas tantes ''Facebook'' profils kļuvis par reklāmas platformu bio-eko tīrīšanas līdzekļiem, kas tiek reklamēti kā daudz efektīvāki par veikalā pieejamajiem, bet nopērkami tikai pie tavas tantes, rakstot viņai privāti. Iespējams, šis pats draugs sevi sauc par neatkarīgo partneri vai konsultantu, bet neformālās sarunās – par savas dzīves priekšnieku vai priekšnieci. Un varbūt tieši vakar tante tev piezvanīja, piedāvājot kļūt par savas dzīves noteicēju un gūt neierobežotus ienākumus papildus pamatdarbam, veltot tam tikai pāris stundas nedēļā. Viss, kas tev jādara, ir jāpiekrīt un jākļūst par daļu komandas!

Kas ir tīkla mārketings?


Iespējams, tu pazīsti kādu, kas tagad vai agrāk ir bijis iesaistīts tīkla mārketinga shēmā, bet ir vēl lielāka iespēja, ka tu esi dzirdējis par kādu no lielajiem tīkla mārketinga uzņēmumiem, nemaz neapzinoties, ka tie galvenokārt funkcionē kā tīkla mārketinga uzņēmumi. Daži no Latvijā zināmākajiem tīkla mārketinga uzņēmumiem ir ''Amway'' (tīrīšanas līdzekļi), ''Herbalife'' (uztura bagātinātāji), ''Avon'' (kosmētika), ''Tupperware'' (trauki u. c. mājsaimniecības produkti), ''Oriflame'' (kosmētika) un ''Southwestern Advantage'' (grāmatas) [3], bet ar šiem uzņēmumiem saraksts nebūt nebeidzas, un, visticamāk, tas ir tikai laika jautājums, kad jauns tīkla mārketinga uzņēmums klauvēs pie Latvijas patērētāju durvīm.

Meriama-Vebstera skaidrojošā vārdnīca tīkla mārketingu definē kā uzņēmējdarbības formu, kurā pārdevējs pelna komisiju par pārdotajām precēm, kā arī papildus no sevis piesaistīto pārdevēju pārdotajām precēm un no šo pārdevēju tālāk piesaistīto pārdevēju pārdotajām precēm [1]. Neskan slikti… līdz apskatām reālo situāciju. Pirmkārt, lielākā daļa peļņas nāk no citu cilvēku piesaistīšanas tīkla mārketinga shēmai, nevis no konkrēto produktu pārdošanas [2]. Otrkārt, vairums tīkla mārketingā iesaistīto cilvēku tā arī nesāk pelnīt tīkla mārketinga modelī, turklāt liela daļa iesaistīto tā arī neatpelna sākotnēji ieguldītos finanšu (un ne tikai) līdzekļus (detalizētāks argumenta skaidrojums tālāk rakstā). Treškārt, tīkla mārketings nav nekas jauns – šādas shēmas pastāvējušas jau vairāk nekā gadsimtu, tāpēc pietiek laika un pieredzes, lai veiktu padziļinātu situācijas analīzi un arī izvirzītu kritiskus argumentus pret tīkla mārketingu.

Kāpēc tīkla mārketings tiek daudz un bieži kritizēts?


Foto: Shutterstock
Īsā atbilde – tīkla mārketings ir neētiska un vairumam tajā iesaistīto nelabvēlīga uzņēmējdarbības prakse. Garā atbilde būs daudz izvērstāka un argumentētāka.

Tīkla mārketings – legāls, bet pārāk līdzīgs piramīdas shēmai. Tīkla mārketinga piekritēji bieži vien norāda, ka tīkla mārketings ir legāls, bet piramīdu shēmas nav, tāpēc tīkla mārketings nav nedz salīdzināms ar piramīdu shēmām, nedz pelnījis līdzīgu kritiku (jo "ja jau legāls, tad labs"). Taisnības labad ir jānorāda, ka starp piramīdu shēmām un tīkla mārketingu pastāv neliela atšķirība – piramīdas shēmu veido tajā iesaistītie cilvēki, kas maksā, lai būtu daļa no konkrētās tīkla struktūras, bet tīkla mārketinga modelī papildus tīkla struktūrai pastāv arī produkts/-i, kas var tikt pārdoti peļņas gūšanas nolūkā. Taču patiesībā ar tālāku produktu pārdošanu tā tiešajam lietotājam ir iespējams nopelnīt maz, bet tā saucamā lielā peļņa nāk no apjoma pārdošanas (komisijām), kas iespējama tikai pārdodot lielu apjomu preču citiem pārdevējiem. Līdz ar to rodas jautājums – kā lai šie nākamie pārdevēji pelna naudu? Daļu, protams, var pārdot tiešajiem produktu lietotājiem, saņemot nelielas komisijas no pārdotā, bet cilvēki ne katru dienu pirks uztura bagātinātājus, tīrīšanas līdzekļus un ēdiena pārvietošanas trauciņus… Kā tad lai pelna? Risinājums ir vienkāršs – pārdot lielu apjomu preču nākamajiem izplatītājiem un dzīvot ar pārliecību, ka lai jau viņi paši domā, kā pelnīt vai atpelnīt investēto. Vai izklausās pazīstami? Jā, tīkla mārketinga struktūra izklausās diezgan līdzīga piramīdas shēmai.

Tīkla mārketings – neētiska uzņēmējdarbības prakse. Kā jau iepriekš minēts, tīkla mārketinga modelī lielākā daļa peļņas veidojas no rekrutēšanas – procesa, kur tīkla mārketinga shēmā esošie cilvēki piesaista tai jaunus dalībniekus, kas būs gatavi pirkt un pārdot konkrētā uzņēmuma produktu. Bet ne kurš katrs ir gatavs iesaistīties šāda veida uzņēmējdarbības praksē, ņemot vērā ar to saistītos riskus. Tas aktualizē jautājumu – kā lai atrod cilvēkus, kas būtu gatavi iesaistīties? Diemžēl plaši izplatīta prakse tīkla mārketinga vidē ir aktīvi rekrutēt cilvēkus ar zemu finanšu pratību, ierobežotām iespējām ieņemt vidēji vai labi atalgotus amatus, vientuļus cilvēkus vai mājsaimnieces/-kus, kā arī cilvēkus ar lieko svaru (raksturīgs tīkla mārketinga firmām, kas popularizē uztura bagātinātājus). Šīs grupas tiek uzrunātas tāpēc, ka tīkla mārketings visbiežāk sola atrisināt tieši šiem cilvēkiem aktuālās problēmas, piedāvājot: (1) nenormētas darba stundas un darbu no mājām, (2) šķietami vienkāršu darbu, kas ir piemērots un pieejams ikvienam interesentam, (3) ātru un vieglu peļņu, (4) draugus, kas būs ar topošo izplatītāju gan priekos, gan bēdās, (5) atbalstošu kopienu, kas palīdzēs sasniegt savus fitnesa un svara mērķus (šis solījums ir īpaši raksturīgs tīkla mārketinga kompānijām, kuru produkts ir uztura bagātinātāji).

Tīkla mārketings – mazākas iespējas nopelnīt, nekā spēlējot azartspēles. Jā, tieši tā, statistiski, kļūstot par ''neatkarīgo partneri'' vai ''savas dzīves priekšnieci'' tīkla mārketinga shēmā, tavas iespējas nopelnīt ir mazākas, nekā spēlējot azartspēles [2]. Vai tas nozīmē, ka tev tagad jāiet uz tuvāko spēļu zāli un jāmēģina nopelnīt? Nebūt nē, jo, spēlējot azartspēles, tāpat tu vairumā gadījumu zaudēsi naudu!

Tīkla mārketings – dzīve ēnu ekonomikā. Pirms sāc sapņot par savu tīkla mārketinga uzņēmumu un lielo naudu, izpēti likumdošanu un saproti, kas tev ir nepieciešams, lai uzsāktu savu uzņēmumu (vai biznesiņu). Tu, es un visi citi nevaram tirgot maģiskos krēmus, unikālos uztura bagātinātājus u. c. tīkla mārketinga preces lietas ''zem letes'' un cerēt uz to labāko. Lai nodarbotos ar uzņēmējdarbību, sava darbība ir jāreģistrē un jāmaksā arī nodokļi. Diemžēl pārāk bieži tā sauktie ''neatkarīgie partneri'' savu tīkla mārketinga darbu īsteno neoficiāli, un tam, protams, ir arī sekas. Ja nu tomēr tu esi nelokāmi nolēmis iesaistīties tīkla mārketinga shēmā, atver ''Excel'', uztaisi savu plānoto izdevumu un ienākumu tabulu un saproti, cik reālas ir tava iespējas pelnīt. Neaizmirsti arī par tabulu nodokļiem u. c. izdevumiem, jo "tīkla mārketings taču ir normāla un godīga uzņēmējdarbības prakse".

Tīkla mārketinga uzņēmumi – neskaitāmas tiesas prāvas par finanšu krāpniecību un patērētāju maldināšanu. Kamēr Latvijā par tīkla mārketingu objektīvi un reālistiski runāts salīdzinoši maz, tādās valstīs kā Ķīnā, bet īpaši jau Amerikas Savienotajās Valstīs, tīkla mārketings vairākkārtēji ticis pamatoti kritizēts un arī tiesāts par negodprātīgu uzņēmējdarbību, krāpšanu un patērētāju maldināšanu par produktu īpašībām, tostarp apgalvojot, ka kosmētikai piemīt spējas ārstēt no neatgriezeniskām slimībām un traumām [5].

Tīkla mārketinga produkti – nereti pat veselībai bīstami. Diemžēl būtiska problēma par un ap tīkla mārketinga uzņēmumu reklamētajiem uztura bagātinātājiem, svara zaudēšanas tabletēm u. c. produktiem ir to nedrošums un pat kaitīgums. Jā, tieši tā, vairāku lielo tīkla mārketingu uzņēmumu pārdotie produkti ir izrādījušies veselībai kaitīgi. Šis arguments nav balstīts selektīvi izvēlētos pāris piemēros, bet zinātnisku pētījumu secinājumos, kas aktualizējuši to, ka, piemēram, ''Herbalife'' uztura bagātinātāji ir saistīti ar aknu funkciju mazspēju [6]. Konkrētajā pētījumā, kas ilga vienpadsmit gadus un kura primārā pētījuma grupa bija jaunieši, identificēts, ka īpaši bīstami ir tie uztura bagātinātāji, kurus jau pieminētie tīkla mārketinga uzņēmumi reklamē kā piemērotus muskuļu masas pilnveidošanai. Citējot pētījuma vadošo autoru: "Kā gan mēs varam atļaut šo produktu ražotājiem un izplatītājiem spēlēt krievu ruleti ar jauniešu dzivībām?"

Tīkla mārketings un kulti – vairāk līdzību nekā atšķirību. No tā sauktajiem ''neatkarīgajiem konsultantiem'' tiek sagaidīta nelokāma lojalitāte pret konkrētu uzņēmumu un/vai zīmolu un tā produktiem. Tāpat tiek pieprasīts, ka aktīvie dalībnieki piedalās konkrētā uzņēmuma rīkotajās, nesamērīgi dārgajās konferencēs un apmācībās. Tāpat, gluži kā kultos, esošie tīkla mārketinga pārstāvji tiek pretnostatīti tiem cilvēkiem, kas tīkla mārketingu pametuši, pat liekot esošajiem ''neatkarīgajiem partneriem'' izvairīties no jebkāda kontakta ar šiem cilvēkiem, jo "viņi ir heiteri, neizdevušies ''savas dzīves priekšnieki'' un neveiksminieki". Un, protams, tīkla mārketingu īpaši raksturo viņi-pret-mums attieksme, kur tikai tīkla iekšienē paustā informācija ir patiesa, bet visa kritika un citu avotu informācija tiek uzskatīta par nepatiesu.

Tīkla mārketings – vieta, kur maģiska domāšana tiek atbalstīta un pat iedrošināta. Kas ir maģiska domāšana? Tā ir "ticība neredzamu spēku ietekmei uz cilvēka likteni, uzvedību un slimībām vai ticība cilvēka domu spēka ietekmei uz apkārtējo pasauli..." [7], un tā nav savienojama ar mūsdienu izpratni par zinātni un kritisko, loģisko domāšanu. Kā tīkla mārketings ar to saistīts? Vienkāršojot – nespējot pārdot viduvējus, bet tajā pašā laikā pārcenotus produktus, tīkla mārketinga uzņēmumu (neoficiāli) iedrošināti, ''neatkarīgie partneri'' sāk piedēvēt produktiem maģiskas spējas, solot, ka, piemēram, uztura bagātinātāji spēj dziedināt un ārstēt no nopietnām slimībām, pat izārstēt no neauglības un depresijas. Var arī atvērt čakras, noņemt ļauno aci, paaugstināt garīgi un tā tālāk. Vai tie tiešām ir tik efektīvi? Nu protams, ka ne. Bet šādi solījumi palīdz pārdot šos produktus naivākiem vai izmisušiem cilvēkiem.

Kur ir argumenti par labu tīkla mārketingam?


Iespējams, ka pēc raksta izlasīšanas tu vēl joprojām uzskati, ka iesaistīties tīkla mārketinga shēmā ir laba doma, jo "kāds taču noteikti arī pelna kā ''neatkarīgais partneris'', nevar būt, ka viss ir tik slikti, kā tu te saki...". Jā, kādam jau arī veicas, bet galvenais jautājums ir, vai vairumā gadījumu ieguvumi ir lielāki par zaudējumiem. Visi pierādījumi liecina par to, ka lielākajā daļā gadījumu, tev, tavam skolas laika draugam un tavai tantei zaudējumi būs daudz lielāki par ieguvumiem. No šīs atziņas arī izriet vienīgais reālais arguments par labu tīkla mārketingam: varbūt tu būsi tas viens cilvēks no simts (vai reizēm pat tikai viens no tūkstoša) [4], kuram paveiksies, bet statistika ir pret tevi. Precīzāk, statistika nav pret tevi, tā tikai parāda, cik ļoti tīkla mārketings ir pret tevi.

"Nu, un ko lai es daru ar šo informāciju?"


... jeb atziņas, ko atcerēties, lai tu, tavi draugi, radi un paziņas nekļūtu par tīkla mārketinga upuriem.

Ja kāds tev piedāvā unikālu biznesa iespēju, ar kuru tu pelnīsi lielo naudu, bet par kuru tu vari uzzināt tikai privātā ziņā vai tiekoties klātienē, uzmanies. Ja šī iespēja būtu tik laba un unikāla, par to tiktu runāts tradicionālajos medijos, tu atrastu informāciju par to darba sludinājumu portālos un citur. Ja ap to ir liela slepenība, kaut kas nav kārtībā.

Ja pilnīgi jebkurš var pievienoties komandai un kļūt par pārstāvi, uzmanies. Būsim atklāti – katra darba veikšanai un katram amatam ir konkrētas prasības topošajiem kandidātiem, jo nav tāda darba, kas būtu piemērots pilnīgi ikvienam. Ja no tevis tiek prasīta tikai "degsme strādāt un vēlme pelnīt", bet neviens pat nav palūdzis tavu CV vai sarunājis ar tevi interviju, lai saprastu tavu piemērotību konkrētajam darbam, tad bēdz (tieši vai pārnesti, bet bēdz).

Atceries savas tiesības un to, ka liela daļa no tīkla mārketingā īstenotajām praksēm jau ir nelegālas. Lai arī tīkla mārketings ne vienmēr ir pietiekami regulēts un daudzās valstīs vēl joprojām legāls dažādu iemeslu dēļ, liela daļa no šo uzņēmumu pārstāvju īstenotajām praksēm gan tādas nav, tāpēc nepieciešamības gadījumā, tev ir visas tiesības pret to vērsties [8].

Ja tā izskatās kā piramīda, ja tā izklausās kā piramīda un ja tā pēkšķ kā piramīda, bēdz. Netici nevienam, kas tev cenšas iegalvot, ka acīmredzama piramīdas shēma nav piramīdas shēma. Uzticies savām acīm un ausīm. Un loģiskajai domāšanai.

Izmantotie avoti:

[1] Meriama-Vebstera skaidrojošā vārdnīca: https://www.merriam-webster.com/dictionary/multilevel%20marketing
[2] https://www.washingtonpost.com/business/2018/09/27/why-that-multilevel-marketing-business-is-probably-not-going-pay-off/
[3] https://infinitemlmsoftware.com/blog/top-100-mlm-companies-2019
[4] "The Case (for and) against Multi-level Marketing" by Jon M. Taylor, MBA, Ph.D., Consumer Awareness Institute
[5] https://www.forbes.com/sites/lisettevoytko/2019/11/07/herbalife-younique-lularoe-and-other-mlms-suddenly-under-fire/
[6] https://www.docwirenews.com/docwire-pick/home-page-picks/herbalife-scam-weight-loss/
[7] A.Utināns. Maģiskās domāšanas, ticības paranormālajam un kritiskās domāšanas dispozīcijas īpatsvara maiņa medicīnas studiju procesā. 12.lpp.
[8] https://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/unfair-treatment/unfair-commercial-practices/index_en.htm

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!