Foto: DELFI
Masīvkoks, saplāksnis, liekti līmētās detaļas – tie ir izejmateriāli, ko SIA "Kvist" izmanto, lai milzīgā ražotnē, kas iekārtota kādreizējās fermas teritorijā Mālpils novadā, darinātu tūkstošiem eiro vērtas pasaules klases dizaina mēbeles. "Krēslu ražošana ir ārkārtīgi konservatīvs bizness," stāstot par miljonus apgrozošo uzņēmumu, pauda tā ražošanas vadītājs Anatolijs Peškovs.

"Kvist" ir daļa no starptautiskas uzņēmumu grupas, kurā iekļaujas arī "Kvist Industries" ar centrālo biroju Dānijā. Uzņēmumā top krēsli un galdi pasaulslaveniem mēbeļu dizaina zīmoliem, lielākoties tādiem, kurus pazīstam kā skandināvu dizaina pārstāvjus. Visa uzņēmuma produkcija – 99,9% – nonāk eksporta tirgos, 85% no tās – Eiropā. Kā pastāstīja uzņēmuma pārdošanas daļas vadītājs Viesturs Vikse, tiekoties ar klientiem, sanāk daudz ceļot un ir gandarījums, ka gandrīz katrā apmeklētajā valstī, izdodas ieraudzīt arī "Kvist" ražotās mēbeles.

Tāpat "Kvist" Latvijā tapušās mēbeles eksportē uz Kanādu, Austrāliju un Ķīnu. Vikse pastāstīja, ka īpaši lepojas ar eksportu uz Kanādu un cer, ka nākamgad tas varētu būt lēšams jau divu miljonu eiro apmērā. Uzņēmums cerīgi raugās arī ASV virzienā, jo nākamgad tā klienti plāno sākt darbu šajā tirgū, klāstīja Vikse: "Patlaban mēs ASV tirgū esam ļoti maz pārstāvēti, bet tas ir ar ļoti augstu potenciālu, tādēļ mēs sagaidām, ka nākamais gads šajā ziņā būs interesants."

"Kvist" ir viens no finālistiem Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras "Eksporta un inovāciju balva 2018" konkursā, kategorijā "Eksportspējīgākais komersants".

Uzņēmums Mālpils novadā mājas atradis pirms septiņiem gadiem, un, kā stāsta Peškovs, šo gadu laikā telpas pamatīgi mainījušās, no izbijušas lopu fermas pārtopot par modernu ražotni. Viesojoties uzņēmumā, par ēku kādreizējo pielietojumu var noprast vien pēc to fasādēm un izvietojuma plašajā teritorijā.

Uzņēmumā ir daudz cehu, un ikvienā valda rosība – tiek gatavotas liekti līmētās daļas, izzāģētas detaļas, notiek krāsošana, lakošana, komplektēšana un arī piegāde. "Kvist", līdzīgi kā citi spēcīgākie nozares pārstāvji, sācis klientiem piedāvāt pilnu servisu, proti, krēslu ne vien izgatavot, bet arī piegādāt līdz gala patērētājam. "Pirms pāris gadiem ieviesām loģistikas departamentu, klients tikai izplata un izdomā, mēs izdarām visu viņa vietā," paskaidroja Vikse.

Taujāti par uzņēmuma jaudu, Vikse un Peškovs atklāja, ka nedēļā ražotnē top 10 līdz 12 tūkstoši krēslu. "Strādājam ar aptuveni 90 modeļiem, tas nozīmē, ap 400 dažādiem artikuliem," paskaidroja Peškovs, piebilstot, ka tas nozīmē darbu ar aptuveni 25 tūkstošiem dažādu komponenšu. Vispopulārākais krēsla modelis saražots jau vairāk nekā 220 tūkstošos eksemplāru, tātad radīts ap pieciem tūkstošiem šādu krēslu nedēļā.

Uzņēmumam attīstoties, tā vadība daudz ieguldījusi ne vien tehnikā, bet arī darbinieku apmācībā, apzinoties, ka kvalificēts darbaspēks ir ārkārtīgi svarīgs, lai mēbeles taptu augstākajā kvalitātē. "Pirms gada ieviesām izmaiņas, pasakot, ka interesēties par citu amatu ir labi," pastāstīja Peškovs. "Mēs paziņojam, ka notiks apmācība un darbinieks var pieteikties ekskursijai. Ja ir interese, viņš var nedēļu mācīties, saglabājot savu algu, nezaudējot savu vietu. Pēc nedēļas gan mēs, gan darbinieks saprot, vai tas viņam der," iekšējās rotācijas sistēmu raksturoja Peškovs, "ražošanā darbinieku maiņa ir diezgan liela, tādēļ pareizā cilvēka izvēlē ir svarīga."

Tā kā "Kvist" sadarbojas ar citiem uzņēmumiem, nevis tirgo produkciju gala patērētājam, sevis reklamēšana jāveic citādi nekā mēbeļu ražotājam, kas preces pārdod ar savu zīmolu. Vikse pastāstīja, ka pērn Stokholmas mēbeļu izstādē, kas ir vienīgā, kur uzņēmums piedalās ar savu stendu, klientiem tika piedāvāts izmantot "Kvist" iekārtotās sapulču telpas, "lai viņi mūsu stendā uzreiz var tikties ar saviem klientiem un arī mēs būtu tuvāk gala patērētājam".

Pirms trim gadiem uzņēmums spēja attīstīt vienu jaunu produktu mēnesī, un ar to tobrīd arī esot bijis gana, lai nodrošinātu apgrozījumu, bet tagad "Kvist" attīsta četrus jaunus produktus nedēļā. "Izaugsmes temps ir vidēji 30% gadā, un mums jānodrošina šis temps. Viens no jaunajiem mērķiem, kur daudz investējam, – polsterēšanas darbu attīstīšana," klāstīja Vikse, piebilstot, ka tagad uzņēmums var nodrošināt pilnu servisu tepat Latvijā, nesūtot mēbeles polsterēšanai uz Poliju.

Savukārt ēkās un ceļos uzņēmums pēdējo trīs gadu laikā ieguldījis 3,5 miljonus eiro, bet ražošanas iekārtās – aptuveni divus miljonus eiro. Uzņēmuma mērķis ir turpināt izaugsmi un nākamgad pārkāpt 40 miljonu eiro atzīmi apgrozījumā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!